Het gaat niet zo lekker met GoPro. Eerder gaf de verkoper van actiecamera’s al een winstwaarschuwing af en kondigde het een reorganisatie aan waarbij zo’n 7 procent van de 1.500 werknemers zijn baan verliest.

Nu zijn de cijfers over het afgelopen jaar bekend en die vallen, zoals verwacht, tegen: de winst daalde met meer dan 70 procent ten opzichte van een jaar eerder. Vooral het laatste kwartaal verliep slecht. GoPro leed 34,5 miljoen dollar (zo’n 31 miljoen euro) verlies.

En ook op de beurs was er weinig goed nieuws. Sinds vorige zomer is de waarde van een aandeel gekelderd. Woensdag bereikte de koers zelfs het laagste niveau ooit, 8,50 dollar. In goede tijden was de prijs meer dan tien keer zo hoog.

Tegenvallende verkoop

Oorzaak voor al het slechte nieuws is de tegenvallende verkoop van een aantal nieuwe modellen, zoals de Hero4 Black, Hero4 Silver en Hero4 Session. GoPro schrapt nu de oudere modellen, zoals de Hero en de Hero+, uit het assortiment en wil zich vooral gaan richten op de verkoop van de nieuwe camera’s, in de hoop daarmee de cijfers weer wat op te krikken.

Ook verlaagde GoPro de prijs van de Hero4. Waar de camera oorspronkelijk nog zo'n 400 dollar kostte, gaan ze nu voor zo'n 200 dollar over de toonbank. Daarmee hoopt GoPro de concurrentie aan te kunnen gaan met vergelijkbare camera's van onder andere Sony, JVC en Panasonic. En zelfs Apple heeft afgelopen jaar een patent ingediend voor een sportcamera. In reactie op dat nieuws daalde de waarde van een aandeel van GoPro met zo'n 12 procent.

Naast de concurrentie in dezelfde prijsklasse heeft GoPro last van de veel goedkopere Chinese modellen die er op de markt zijn. Zo lanceerde Xiaomi vorig jaar de Mi Pro Action, al verkrijgbaar voor minder dan 70 euro.

Fouten lancering Hero4

Maar GoPro verwijt ook zichzelf een aantal fouten bij de lancering van het laatste model, de Hero4, schrijft Bloomberg. De camera zou te ver voor het vakantieseizoen gelanceerd zijn en bovendien was er te weinig budget voor de marketing ervan ingepland.

Het goede nieuws is dat de omzet wel licht steeg in 2015, met 16 procent ten opzichte van het jaar ervoor, naar 1,4 miljard dollar. Die stijgende lijn hoopt GoPro dit jaar voort te zetten met de komst van een nieuw model, de Hero5, en een cameradrone (Karma).

Maar het bedrijf groeit minder hard dan de voorgaande jaren, mede omdat de klantenkring van actiecamera's beperkt is: voornamelijk beoefenaars van extreme sporten. Voor het gebruik als 'gewone' camera heeft GoPro er nog een grote concurrent bij: de smartphone.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl